zondag 10 maart 2013

Mosselen op z'n slaks


Zat ik in de auto toen ik hoorde dat de Belgische sportverslaggever Rick de Sadeleer was overleden. Volgens de man die hem herdacht was hij gek op Moules a 'l escargot oftewel Mosselen op z'n slaks. Ik was gelijk verkocht: mosselen, boter, peterselie en veel knoflook zijn mijn lievelingsingredienten, dus laat staan als dat allemaal ( en nog iets meer) terugkomt in een gerecht.
Hier volgt het recept:
Neem per persoon 12 tot 20 ongekookte (dus levende, ja ) mosselen. Met een scherp mes open je de mosselschelp en leg het vlees uit de bovenste schelp in de onderste. Best wel lastig soms wegens het klemmen door de mossel, maar als je een scherp mes hebt is het goed te doen. 
Laat het water in de schelp en leg de schelpen in een vuurvaste schaal. Geef een draai uit de pepermolen en leg op elke mossel een klontje kruidenboter (* kruidenboter: boter, peterselie, knoflook, zout, peper en een scheutje citroensap tot een botertje roeren). Het is niet noodzakelijk maar maakt het nog lekkerder als je de mosselen ruim met gemalen belegen of oude kaas bestrooit. 
Zet het geheel 12 minuten in de oven op 220 graden.
Serveer met een lekkere koude witte wijn en een schaal stokbrood ( zie elders in mijn blog voor het stokbroodrecept).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten